Osłabiona odporność – przyczyny, objawy i sposoby jej wzmocnienia

Dzisiaj nie będzie wpisu o odchudzaniu i preparatach to wspomagających, lecz o równie poważnym problemie zdrowotnym, jakim niewątpliwie jest spadek odporności. Dotyka on nas zwłaszcza teraz, w okresie przesilenia zimowo – wiosennego, charakteryzującego się gwałtownymi, trudnymi do przewidzenia zmianami pogody. Jest to przypadłość, której w żadnym wypadku nie powinno się lekceważyć, a wszelkie zaburzenia funkcjonowania naszego układu odpornościowego mogą prowadzić do rozwoju wielu niebezpiecznych chorób.

Układ odpornościowy – funkcja, jaką pełni w organizmie

Układ immunologiczny, znany po prostu jako odpornościowy, to jeden z najważniejszych układów organizmu, dbający w każdym momencie życia o nasze bezpieczeństwo oraz zachowanie pełni zdrowia i sił witalnych. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że gdyby nie on, to nie przetrwalibyśmy na świecie nawet jednego dnia i zaczyna działać praktycznie od dnia naszych urodzin. Jego główne zadanie polega właśnie na nieustannej ochronie przed wszystkimi czynnikami chorobotwórczymi, toksynami, bakteriami, wirusami, czy równie niebezpiecznymi grzybami, prowadzącymi do infekcji, zagrażających niekiedy i życiu. Kolejną rolą, którą ma do spełnienia układ odpornościowy, jest pomoc w regeneracji uszkodzonych komórek czy nawet tkanek, do czego natura wyposażyła go w wiele potężnych narzędzi, stanowiących naszą prawdziwą linię obrony, takich jak:

  • elementy wewnętrzne, komórki wyspecjalizowane tylko w tym jednym celu, limfocyty, czyli białe krwinki, których jest kilka rodzajów, rozmieszczonych w różnych częściach ciała, między innymi w układzie limfatycznym. Potrafią one rozpoznać rodzaj infekcji i stosownie do niej zareagować, produkując przeciwciała, białka zdolne raz na zawsze wyeliminować każdego intruza. Równie istotne są fagocyty, kolejne specjalne komórki nazywane żernymi, znajdujące się w naszych węzłach chłonnych. Zaczynają one działać w momencie, kiedy doszło już do infekcji, zwiększając temperaturę ciała i wydzielając substancję niszczące większość drobnoustrojów;
  • elementy zewnętrzne, stanowiące mechaniczną ochronę, przede wszystkim skóra, włoski w nosie, rzęsy, które skutecznie zatrzymują większe zanieczyszczenia, nie pozwalając im się przedostać w głąb organizmu. Ważne są także niektóre wydzieliny, zwłaszcza ślina, łzy, mocz, czy soki żołądkowe, charakteryzujące się kwaśnym odczynem i właściwościami bakteriobójczymi.

Osłabienie odporności – przyczyny mogące je powodować

Mimo że organizm w większości przypadków samodzielnie radzi sobie z obniżoną odpornością, to jednak zdarzają się sytuacje, kiedy ta naturalna bariera ochronna ulega co najmniej osłabieniu. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele i oprócz tych naturalnych, brak odporności może być powodowany przez istniejące stany chorobowe, a nawet niewykryte odpowiednio wcześniej wady wrodzone. Jeśli już nas to spotka, to powinniśmy zwrócić uwagę czy nie spowodowały tego takie czynniki jak:

  • złe nawyki żywieniowe, niewłaściwie dobrana dieta, w której brakuje najważniejszych składników odżywczych, spożywamy za dużo żywności przetworzonej, z dużą zawartością tłuszczów, przez co sami osłabiamy komórki odpornościowe. Musimy przede wszystkim zadbać o właściwą ilość witamin, A, B, C oraz E, eliminujących wolne rodniki, zwiększających produkcję interferonu, działających przeciwzapalnie i przeciwwirusowo;
  • obniżona kondycja psychiczna, równie istotna dla zdrowia, jak fizyczna, życie w ciągłym stresie, zmęczenie, brak snu, a nawet depresja;
  • brak aktywności fizycznej, codzienna porcja ruchu, choćby tylko spacer na świeżym powietrzu, korzystnie wpływa na produkcję białych ciałek krwi, jednocześnie hartując organizm i w naturalny sposób uodparniając go na większość jesienno – zimowych infekcji. Kondycja fizyczna ulega również osłabieniu w sytuacji przegrzania organizmu, a częstą tego przyczyną jest za wysoka temperatura panująca w domu;
  • niewłaściwy sposób ubierania, niedostosowany do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. Jesienią, zimą i wczesną wiosną najlepiej jest się ubierać na tzw., cebulkę, nie zapominajmy również o noszeniu czapki, chroniącej głowę, przez którą tracimy najwięcej ciepła;
  • nadużywanie alkoholu oraz innych używek, papierosów, kawy czy mocnej herbaty, wypłukujących z organizmu witaminy oraz minerały i wpływających na zwiększenie ilości szczególnie groźnych wolnych rodników;
  • zażywanie niektórych leków, przede wszystkim antybiotyków, niszczących nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale jednocześnie osłabiających i zaburzających naturalną florę bakteryjną, ważnego elementu prawidłowo funkcjonującego układu immunologicznego.

Obniżenie odporności – jak ją wzmocnić naturalnymi sposobami

Nasz organizm natychmiast reaguje na wszelkie problemy z obniżoną odpornością, niezależnie, jakie przyczyny to powodują. Stajemy się osłabieni, nie mamy siły nie tylko na pracę, ale i na wiele podstawowych codziennych czynności, łapiąc też wszystkie możliwe infekcje, a wspomóc układ odpornościowy można stosując najlepiej naturalne metody. Aby uniknąć choroby albo chociaż zminimalizować jej skutki i złagodzić objawy, wystarczy tylko trzymać się kilku zasad, a pomóc nam może:

  • dostarczanie organizmowi dużych ilości wspomnianych witamin, zwłaszcza C i to najlepiej w naturalnej postaci, a najwięcej znajdziemy jej w owocach i warzywach, które powinny stać się ważnym elementem diety. Powinien w niej się znaleźć także miód, pełen substancji odżywczych i enzymów korzystnie stymulujących układ odpornościowy;
  • stosowanie kuracji ziołowych, a najczęściej polecane zioło to czystek, naturalny lek na przeziębienie, podnoszący odporność, mający także działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne, antywirusowe i przeciwgrzybicze;
  • jedzenie co najmniej jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia, najlepiej rozgrzewającej, pożywnej, ale jednocześnie zdrowej zupy z dużą ilością warzyw;
  • odpowiednia ilość odpoczynku, relaks po ciężkim dniu pracy uwalniający od stresu, dobrze pomaga gorąca kąpiel z ulubionymi olejkami, spotkanie z przyjaciółmi i przede wszystkim sen, co najmniej 7 – 8 godzin na dobę;
  • ograniczanie, oczywiście w miarę możliwości, kontaktu z osobami chorymi połączone z dbaniem o higienę osobistą, częstym myciem rąk, pozwalającym uniknąć roznoszenia groźnych zarazków spotykanych w miejscach publicznych;
  • suplementacja organizmu, preparatami opartymi na naturalnych, również ziołowych składnikach.

Takie postępowanie powinno nam wejść w nawyk, dzięki czemu ochronimy nie tylko siebie, ale i całą rodzinę, a zima i pierwsze, jeszcze deszczowe wiosenne dni przyniosą nam tylko radość, a nie grypę, katar i przeziębienie.

Osłabiona odporność – przyczyny, objawy i sposoby jej wzmocnienia

5 (100%) 1 głosów

3 thoughts on “Osłabiona odporność – przyczyny, objawy i sposoby jej wzmocnienia

  1. Tamarynka napisał(a):

    Wzmocnienie odporności musi być kompleksowe i całoroczne, doraźne np. raz do roku nic da. Ja dbam o to cały czas, zdrowo się odżywiam, mam odpowiednio zbilansowaną dietę ułożoną przed dietetyka. Do tego dochodzą ćwiczenia, codziennie biegam i nie pamiętam kiedy ostatni raz złapała mnie jakaś infekcja.

  2. Gocha_1988 napisał(a):

    Tamarynka, musisz mieć dużo wolnego czasu, ja pracując i wychowując dwójkę dzieci nie mam go na nic. Dietę staram się trzymać, ale nie zawsze to wychodzi tak jak chcę, a dzieci potrafią przynieść przeziębienie lub grypę ze szkoły. Dlatego postawiłam jednak na suplementację, kupuję dla całej rodziny preparaty ziołowe i zmuszam 🙂 ich do brania. Na razie działają, więc w tym roku udało mi się uniknąć choroby w domu, a dzieciaki mogą spokojnie hasać na dworze i poza lekkim katarkiem od czasu do czasu nic im nie jest.

  3. Kasia34 napisał(a):

    Bierzcie witaminy, w aptece można kupić bardzo fajne zestawy witamin i minerałów w jednej tabletce. Uzupełniają wszystko, czego nie da się dostarczyć z jedzeniem, a jak nie wiecie jakie, to zawsze można spytać farmaceuty lub lekarza, coś dobrego polecą.

Pozostaw odpowiedź Tamarynka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.